Thursday, July 15

Home » » OLEH SBB AKU B*D*H:AKU DPT NOTIS MAHKAMAH

OLEH SBB AKU B*D*H:AKU DPT NOTIS MAHKAMAH

AMARAN : ENTRY NI TYPE DALAM KEADAAN YG SANGAT HANGGIN..
Kalau rasa2 mak melampau, tolong jgn baca..
Mak mintak mahap awal2 klu sesiapa rasa mak terlalu kasar @ kong ajor dlm pembacaan entry mak kali ni.  mgkin ada word yang melampaui budi bahasa dan sbgnya. Cukuplah masa untuk bersabar & berdiam diri. Skrg ni masa untuk mak luahkan lahar gunung berapi ni. Sini ajelah tmpat mak mengadu dan melempiaskan hanggin yang nak meletop nih...

Korang mesti pelik + pening bila baca entry ni..sbb korang x tahu ujung pangkal & mak pun x berniat nak mention sejelas2nya..x pe lah. Mak cuma nak luahkan rasa hati dan hrp2 korang amik pengajaran dari case mak nih.  Bukan niat mak nak memburukkan sesiapa cuma, INI ADALAH PENGAJARAN yang sangat2 berguna.  

Smlm, mak dpt 1 envelope besor gila. Didalamnya terserlah  1 notis mahkamah soh mak g mengadapkan muka mak yang gorjes ni untuk 1 case.  Yang sangat2 membuatkan mak hanggin, apsal aku plak yang kena hadap? Org punya psl, aku nak kena tanggung bewak? Org punya tahi, aku nak kena cuci?? What da F*** lah..

Ni, mak nak ingatkan korang ni...amik sbg peringatan! Klu leh, tampal kat dahi korang..JANGAN JADI BONGGOK cam mak nih!!! Punya la mak ni sesuci ati, sanggup g sign aggrement beli keta atas nama aku. Then dengan pakcik2 tu sekali aku heret jd garento aku. Aku siap boh parang kat leher dia soh sign aggrement tu tau! Dia pun x berani pikir manyak..sign!!!!

Pastu drpd surat warning bank x byr installmen, then bank kluor plak surat chenta nak tarik keta tu hinggalah notis saman dr lawyer mak dpt, puas dah mak ni mengadap memekak kat tepi telinga "Si pengguna". then dia bg jaminan dia akan amik action untuk settlekan masalah ni tp skrg ni??? Nan adooooooooo.. skang aku dapat surat chenta dr mahkamah weii..buleh sekali lagik dia jwp kat aku ' ko jwp je kat mahkamah tu, ko x de duit, nnt ko pajak gadai reta ko yg mana ada utk byr saman tu!"Haaah?? Bulls*** la..

Bkn aku x tahu dia g propa kat org bank tu yg aku sbg penama keta tu x de kat M'sia! So x leh nak contact aku untuk settlekan masalah ni.  Ape...henggat org bank tu Bodooooo sgt ke. Aku yang korang  rasa bengong ni pun tahu..dok la ceruk celah bedah mana pun, kan ada hp..kan ada internet, kan buleh email, x pun, kan leh YM @ Skype?? Jangankan kata dok kat Ulu Tembeling, dok kat negara Conggo pun leh contact apa....Hisyyyy..

Korang mesti la kata mak ni mengong + ngok + bodo + dan sama waktu dengannya kan? Tp korang x tahu citer dalam kainnya kenapa mak terpaksa sanggup jd penama tu..Antara sbb mak x leh elak:

-Yang bg jaminan x de masalah di waktu akan dtg is 'si X' yang sgt aku hormati
- Jaminan diperkukuhkan lg oleh "Si Y" yang jugak mak takottt..
- Pinjaman keta ni hanya makan masa 6 bulan je. Dia nk byr 3-5K per month-bajet load la ni kunun..
- Mak mmg x leh mengelak sbb ......- mak x leh mention. Sorri..pendek kata, mmg x leh elak lah..

Bukan mak x tahu klu jd apa2, mak dan pakcik tu yang akan tanggung susah. Bukan mak bodoh sgt x reti baca aggrement bank tu kata yang klu aku disabitkan kesalahan, aku dan pakcik tu yang akan bankrup!! Ko bayangkan lah..Muka mak gorjes ni yg nak kena charge bankrup??? WHAT DA  H*** lah.. 

Yang aku sakit ati tul nih...ce kena kat 'manusia' lain, cpt je ' si X & si Y" tu settlekan. Apa'manusia' tu kata,cakap, arah, semua hangguk2 ikut je cam lebu kena cucuk idung. Kena kat btg idung aku yang x berapa mancung ni, masing2 wat bodoooooo je! Apa, aku ni sape..apsal aku lak kena cenggini..ari tu, psl korang tegak berdiri kat tepi aku soh aku sign...tu psl aku berani sign aggerement tu. Skrg ni..? Apa case...

Pelik kenapa aku x settlekan? Weiii...utang tu ada almost 15K tu...OK. Bukan mak x mampu byr installment tu tp masalahnya, laki aku kata..." APSAL KO PLAK YANG NGOK NAK KENA CUCI BERAK DIA? " then aku diam. Dengan harapan si pengguna keta + si X + si Y tu akan amik action dan bertanggungjawap. Haisssssyyy.. klulah aku ada 15k...wuuuuhhh..beli kasut...beli h/beg..makan2 seafood..jenjalan sini sana..jumpa myna, eh! Melalut plak..tpkan, kan, bkn ke betul aku ckp? drpd aku bg duit tu untuk cuci tahi org, baik aku gunakan sendirik beli gelang mas beso donat tu tepek kat lengan aku!!!

So, korang2, amiklah pengajaran dr kisah mak ni. Amik iktibar..sblm sign apa2, sblm sanggup buat sekian2, korang pikir smpi lebam..pikir beratuih2 juta kali. X kira la siapa yang mintak tolong, adik badik ke, sedara sepapat ke, jiran umah ke, letak kepala kat bantal cantek2 sesedap rasa, pejam mata, 1 tgn boh kat dahi, 1 tgn lg boh kat dada, tanya diri..sanggup ke putus hubungan pas ni klu jd apa..sanggup ke telan je tahi klu apa2 berlaku.  

Dalam case mak ni, seb bek la pakcik tu x berani nak ckp manyak dengan mak..wlupun mak tahu dia pun marah sbb dia terbabit sama..tp ada dia berani?? Hahaaaaaaa..ok. Cukup setakat ni. Lepas incedent nih, sape2 nak mak sign apa2 borang lagi, meh le..mak sign dengan tapak kaki mak plak!!

Nak aku maki kang...ko 'si X' yang aku hormati..nak aku 'tang' kang ko ada plak ' si Y' yg mak takoot dibelakang ko. Manalah aku berani nak bising manyak2..Eeeeiiii.....!!! so, walaupun korang paham ke, x paham ke kan, tooooooooolonglah bg pendapat kat mak ni. Apa jalan terbaik untuk mak buat.  Case dah naik mahkamah dah ni...bukan cubaaaan..ini dah case betul2 dah ni..mati kutu babi dah mak ni. Maksud mak, mcama nak settlekan masalah ni la. Klu takat semayang isktikarah,semayang hayat, berdoa, bertaubat semua tu, jgn ckp laa..kering je air semayang, mak hamik lg...terkentut je, mak repeat lagi..err..repeat amik air semayang le. Ateee..nak buat apa lagik??.

P/s: Gurau...gurau gak...tp kalo korang bg ayam soh mak cabutkan bulunya, 100 ekor pun mak sanggup time nih!!! Grrrrrrrrr...&^%$$(&

22 Nak Cakap Jugak??:

Sharinginfoz said...

thanks for peringatan... kena hati2 kan

maslinamansor said...

teringin nak tolong tapi tak tahu kes nyer ape?
mak jadi penjamin ker?

cikidong said...

sabar lah mak! pikir baik2 cari penyelesaian.. insyaAllah ada jalan

piewahid said...

taip semula la... yg tdi tu hilang.
(taip dlm keadaan frust ni!)

ada sorang blogger tu cerita, bkn stakat kena tanggung installment keter tu bahkan keter tu kena sita sbb bawak syabu. asalnya nak tolong sedara mara la tu.

mse blum dpt mmgla lembut gigi dari lidah...

kak long said...

kaklong pun tak tau nk ckp cm ne..
tak tlg kang dsedara-mara...
tak nak tlg kang dia ckp kita bongkak..susah2

kasih saudara masa berada...hemmm...

maslinamansor said...

hubby mas ada kata kalau jadi penjamin, boleh terlepas lagi dari diistiharkan muflis...

munna said...

bawak bersabar mak ye...

Amyna said...

ermm.. mak kalau amik lawyer x leh ka? biar lawyer yg lawan. kita kan ada undang².. memang selalu juga kes cam gini, ya la kita kan manusia yang berperasaan.. tambah² kena saudara sendiri, laju jerk nak tolong.. tapi kita laju nak nolong depa tinggal kesan busuk kat kita.. haishhh!!

p/s: yupss 15k tu banyak.. baik mak mai bercuti d pulau² sampolna.. besttt woo!!

Norasikin said...

Kita sama ngok la mak. Saya pun dah kena. Masa nak, bukan main lg janji mcm2. Samseng tarik kereta siap dtg kampung nak tarik keta. Badan punya la besar. Nasib baik sekarang semua dah settle. Bisnes sampai kat oman, keta buruk pun tak nak bayar. Tiap bulan tukar no telefon nak lari dari hutang. Sampai lubang cacing saya cari. Sekarang dah putus sedara. putus kawan putus segala-galanya.

Cik SHiNJU said...

Salam mak...
kes berat nih...
yun agak la kan,yg X n Y tu msti berpangkat ibu & bapa...
mak try la slow talk...kita di pihak yg benar...xkan nk tanggung salah org kot...jgn benti berdoa...doa org yg teraniaya makbul...

CengkodokPolkadot said...

Gitulah kehidupan manusia mak!

AngahSayang2314 said...

tak pe mak anggap nie sebagai 1 pengajaran ye...

angah pun ambil iktibar gak

Saya Adalah 'Cik Putet' said...

haaaa~
sgt bahaya..
skunk ni tak boleh senang2 nak jd penjamin..
silap ri bulan kawan baek sendri pon boley tikam belakang..

put doakan mslah mak ni dapat selesai dgn mudah..amin~

Unknown said...

sbar la mak..hidup...
xhiidup namanya kalau xde cabaran...

jaja9 said...

manusia ni rambut je sama hitam mak, hati perut lain2. skrg ni whatever happen pon mak x leh nak ngalah...biar sape tuan punya tuh yg setelkan...banyak cantik muka dia..

Belog Cik Peanut said...

sabar jelah mak...
kadang2 kiter x leh nak baik sangat ngan org,
t org lak buat "baik"
kat kiter

Rain said...

mekaseh mak peringatkan..

dunia skrg ni mmg mcm tu.. rmai kaki belit, kaki kencing , kaki ayam pun lagi byk, diorang ni menipu untuk cepat untung, ada yg bwak anak dara org smp ke jepun, bg beg galas, upernya ada dadah, bila kat imegresen kena tahan.

yg masuk penjara anak dara. diorang kat malaysia duk kencing lagi rmai anak2 gadis.. isk geram2.. bongok kuasa sepuluh

Ctnurkhijah said...

haduh.. berat nih..
ni kes keta nama mak tp org len yg pakai then tak bayar kan?

Kalau mak bayar 15K tu keta mak kena amik dari si pengguna then jual je keta tu... tapi mak akan rugi jugak sbb kena tanggung duit tarik dll..klu boleh heret jugak sipengguna tu p mahkamah

buat cam na pun mak yang kena tanggung... kena minta pandangan orang yang lebih arif..

harap masalah ni dapat diselesaikan..

Mama JnJnJ@Sue@Anang said...

sabar mak..duii..kalau saya kena juga macam ni taktahulah camana nak handle...keta 3 aku jamin..rasa nyesal juga..sedara sendiri..tak tahu kejadiannya camana..tunggu je kot surat chenta..

mr.curly said...

ceq mmg simpati kt mak..tp ni pun ceq amik sbg pringatan tuk ceq gak..nti kita pikirkn cecame prob ni ye mak...

iza said...

Salam...
Sebelum tu nk gelak dulu utk ayat terakhir tu...
ahahaha...patut la pg td hangin 1 macam....mmmm, tak ada ayam yg nk dijadikan mangsa.

Ok. Kesian mak. Geram jugak baca sbb keluarga iza pun pernah alami keadaan macam tu. Adiknya beli kereta kakaknya jamim. Masa tu ada kerja. bila dah tak dapat bayar, abangnya pun (husband iza) kena tempiasnya utk settlekan utang tu. Akhirnya kakak dan abgnya sama2 bayar. Tuan punya kereta goyang kaki je.

Kalau tak settle, penjamin yg teruk. Nanti anak2 tak dapat PTPTN, nk ke luar negara pun tak boleh, pinjaman dah tak blh buat sampai bila2 dan macam2 masalah lagi.

InsyaAllah, pesan mak akak tetap iza ingat. Belajar dari pengalaman. Terima kasih.

Utk mak, iza tak tau nk cakap apa.

RedBoys said...

siannya mak.. sabar ye.. abah redboy pon pernah kena gak.. kes hampir serupa tapi berbeza sikit.. kes abah redboy nih dah hampir 3 tahun tapi xselesai lagi.. ri tu dh menang tapi bank nak bawa kes abah nih ke mahkamah yg lagi tinggi.. bawa bersabar bnyk2 ye mak.. InsyaAllah.. Allah sentiasa bersama dgn org2 teranaiya..

Followers