Saturday, May 22

Home » » Stem sel- Peluang hidup ke 2?

Stem sel- Peluang hidup ke 2?


Ptg2 sabtu, x de kerja lain le nak buat...melingkor mcm ular sawa kenyang je lah...Then, smbil2 tu tgk plak TV program About Asia kat Chanel National Geographic. Menarik dan aku dpt pengetahuan baru!  Stem sel ( Darah tali pusat bayi ) yg selama ini aku hanya tahu untuk membantu 2-3 penyakit pesakit itu sendiri ataupun adik beradik terdekat, rupanya byk lg mampu dilakukan oleh stem sel ini.

Rupanya, stem sel ni, mampu memperbaiki penglihatan kornea yg rosak, memperbaiki sarat tunjang dan membina kembali urat sarat ( neuron ) baru.  Yg aku sgt impress dan takjub is,

i - seorang pesakit yg lumpuh kaki & tangannya selama 20 tahun akibat kemalangan mampu merasai kembali sensasi di tangannya pd PERTAMA kali menerima suntikan stem sel tu...Setelah 3 bulan menerima stem sel tu, pesakit td sudah mampu berdiri sendiri tanpa alat bantuan selama 20 minit.

ii. Pesakit jantung yang melakukan pembedahan terbuka dan menerima suntikan stem sel ini, jantungnya dapat berdegup dgn baik kembali dan semakin baik rentak jantungnya.

iii. Pesakit yang lumpuh dari leher ke kaki, mampu duduk dikerusi dan membongkokkan bdn ke kakinya!! mata yg hanya nmpk warna hitam putih, mampu nmpk kembali warna2 dunia

Walaupun terapi ini masih belum diluluskan dan diterima pakai oleh pengkaji2 dan pengkaji itu sendiri tidak mampu untuk menerangkan bagaimanakah stem sel ini berfungsi, namun kejayaan masih dapat dilihat dari terapi yg dilakukan ini.

Namun, setiap kelebihan ia terselit kekurangannya...ada pesakit yang x menunjukkan sebarang perubahan dan ada juga yg hanya sedikit sangat perubahan yang dialaminya..Apapun, better mencuba drpd berpeluk tubuh kan...?
at least, akhirnya kita akan kata, " kita berpuasati sbb kita telah berusaha bersungguh2 dan tiada apa lg yg mampu kita lakukan.."

0 Nak Cakap Jugak??:

Followers