Saturday, September 4

Home » » TEMPAHAN MANIK : NIGINA UNTUK REDUCEKAN MY STRESS!

TEMPAHAN MANIK : NIGINA UNTUK REDUCEKAN MY STRESS!

Semalam dah start cuti sekolah kan. Kawan2 ni semua nak blk cepat2 sebab kebanyakkannya berasal dari Kelantan & Terengganu. So, jalan masuk ke kedua - dua negeri tu memang saban tahun akan jem berjam2. Biasa la kan..kebanyakkan anak negeri tu merantau ke negeri lain..time cuti raya ni berpusu2 lah balik ke kampung asal masing2. Tu pasal jem gila kari babas kalau kat Jalan Kuala Lipis - Gua Musang dan Kuantan - Terengganu nun! Berhati2 memandu semua kawan2..

So, ini adalah tempahan terakhir dari kawan mak. Seperti dijanjikan, mak kena siapkan sebelum ari semalam. Dah siap 1 minggu lepas. Cuma, entry ni tunggu turn nak publish le. Macam biasalah jugak, design Nigina yang paling banyak diminta untuk dibuat. So..kali ni pun, nigina lah gak!
Ingat tak ada entry mak sebelum ni mak kata, dengan menjahit manik leh mereducekan my stress? Sebelum apa2, biarlah mak ngaku yang mak ni sebenarnya mmg kurang sabar...baran sket but mak cepat sejuk. Kepada kawan2 mak yang setia baca blog pepel mak nih, ada satu entry bukti kebaranan mak. So, dengan menjahit manik nih, ianya semacam menjadi latihan pada mak untuk mereducekan my temputure. Tak caya..camni, buat manik ni kena sabar..kena tekun. Mak lemah dalam bahagian ini so..bila mak bertanggungjawap nak buat manik ni tak kira la dibaju orang mahupun dibaju sendiri, kita nak baju ni siap dan boleh digunakan. 





Betul? So, walaupun benang tu bersimpul2 giler..mak cuba untuk mengleraikan simpulan tu sebaik mungkin! SABAR....slow2 leraikan dan cari punca dimana tersimpulnya benang tu. Kalau ikutkan ati yang panas dan tak sabar, leh je kita amik jalan singkat - gunting je benang yang bersipul tu but nanti hasil jahitan dibelakang kain tu sangat huduh la..Nampak sangat kasar hasil kerja kita tu. Kita pun tak nak orang buat baju kita lebih kurang je kan? 

Itu satu kelebihan yang mak dapat. Kelebihan yang kedua plak, kalau kepala mak berserabut gila dengan macam2 persoalan dunia, dengan menjahit manik ni akan mendamaikan dan menyediakan satu ruang untuk mak munasabah diri. Macamana?? Mcm ni..bila menjahit ni, kita akan tumpukan perhatian kita pada kain dan benang serta manik tu kan. Sambil2 tu, kepala hotak mak memikirkan apa2 jua tindakan yang telah atau bakal mak lakukan tu betul atau tak. Contoh ye..katakan lah pada ari tu mak stress dengan kawan2 di opis, masa menjahit manik ni la otak mak akan ligat berfikir..'kenapa aku buat macam tu?', ' betul ke apa yang aku buat tadi', ' Ok..kalau aku buat macam ni, benda ni akan jadik like this so, apa yang patut aku buat lak?". Haa..tu adalah contoh2 persoalan yang selalu mak pikir masa mak menjahit. Dengan tangan yang bekerja sebenarnya otak mak ligak befikir tanpa gangguan. Hiks..dan yang paling besh, tak ada orang pun yang tahu mak sedang memikirkan sesuatu!! Miahahaaa... Sometimes, pas mak study, mak akan capai baju untuk dijahit. Sebab, diwaktu inilah mak leh menghafal dan mengingati fakta2 untuk exam.

Setelah memikir dan melatih diri untuk munasabah diri sambil menjahit dan setelah berusaha gigih untuk belajar bersabar dengan simpulan2 benang tu, inilah hasilnya! Tadaaaaaaa...Nigina yang macam selalu mak buat gak cuma mak tukar penggunaan 1 labuci tu kepada labuci bintang. Nampak lah lain sket dari hasil kerja mak sebelum2 nih.Upah pun mak amik sama je. RM 50 untuk sepasang tangan. Tuan punya baju ni tak mau tang leher. Siap! selesai semua janji mak pada kawan2. 

Start ari ni je, bersusun plan dalam paler otak mak yang perlu mak buat. Ari ni, 1 ari suntuk lepak kat umah je kot untuk selesaikan jahit manik di baju anak dara kecik mak plak. Sebab, tak larat telinga ni dengar mulut dia berkicau2 tanya bila nak jahit manik dibaju rayanya lak. Pastu, katanya multi tasking kan..so, sambil2 menyiapkan baju tu, ngadap gak umah pepel yang dah dipinggirkan nih! 

Esok, nak amik modul plak. Sem baru dah nak start syg oii! Dalam kita dok sibuk2 nak menyambut raya nih, masa ni lah plak Uni mak soh p collect modul nun! Cessss!! Menambahkan cess lagik, berakar vontot mak menunggu Q nak bayar yuran sem kat bank semalam, time2 tu gak la bank off line! Ko..3 number je lagi nak sampai my turn! Eeeeeiii!! Sohih le mak kena Q panjag like train sok kat Uni! Bakal stress lagi la aku nih..Mak rasa la, abis je belajar, mak pun register masuk Hosp. Bahagia plak! Miahahahaa....

Pastu, bila siap je baju anak dara tu, mak kena sambung dengan baju sendiri plak! Ada 2 pasang baju mine nak kena siapkan sebelum balik kampung ari rabu nih! Tak kan la nak hangkut my toolbox tu balik kampung lak kan? kang kat kampung kang, wajib le mak kena dera masak hidangan untuk pagi raya plak! 

Sebelum balik raya ari rabu tu, kena la kemas umah sendiri dulu kan? Nama pun nak raya..x kan la pas raya baru nak kemas umah sendiri. Lgpun, mmg mak punya stail, kemas umah dulu sebelum kemana2. Sebab, takut2 ada tetamu yang akan ikut kami ke umah! Tak la baru nak kelam kabut  mengemas sebelum tetamu sampai umah kita kan? Nak cuci lantai..nak tukar sarung kusyen, nak tukar langsir, eh..mcm2 kerjalah! Huh..ada masa 3 ari je lagi??? Leh ke siapkan hah?? Errrr...sekarang gak mak g buat!! Daaaaaaa...


16 Nak Cakap Jugak??:

Melati Qistyna's Mummy said...

hehe, mak...mak... mmg multitasking lah :P xper mak, bengkeng tuh mesti ade, kanng org sesenang lak buli kite...heeeeee

Lagenda said...

@Melati Qistyna's Mummy Sepur mummy mmg kena jadik multitasking qiss. Baru le semua kerja settle on time.

zulkbo said...

salam..
berseni nya tangan
tu ..yang mahal bab
sulam menyulamnya..

Lagenda said...

@zulkbo Maseh en zul..

azzey said...

Nak kena jahit manik semula ni.....leh hlgkn stress! hu3.....

Lagenda said...

@azzey Itu bg mak ler..bg org len, mak tatau menjadik ke tak azzey!! Kot2 bertambah stress sbb benang tersimpul2.Miahahaa

.:|kamaryeah|:. said...

cantik la bead mak wat~

Leyha said...

cantik hasil kerja mak nie. hehhe. tak sngka jahit manik leh ilang stress. naseb bek sy nie tak pndai jahit manik. kekekek~

JMR said...

mak, nak antr bju melayu gk la..

Lagenda said...

@.:|kamaryeah|:. Maseh bebanyak

Lagenda said...

@-haLi3isa a.k.a L3ha, MY- Maseh. Yeah.for me lah

Lagenda said...

@J.M.R Kehkehkeh..teringin gak ye?

Sharinginfoz said...

seronoknya tak sabar nak bercuti ni

Confirmed Buat Duit @Nuffnang

Lagenda said...

@Sharinginfoz Sabar..

eLLy said...

Next year boleh la tempah kat Mak' ye :)

Cik Tim said...

kita suka jahit2 n benda alah ni. agak2 nak belajar bley?? ;D

Followers