Friday, September 3

Home » » MAK BAYAR NIAT

MAK BAYAR NIAT

Salam Ramadhan kawan2. Ari ni dah masuk ari ke 24 Ramadhan kan..Tak lama lagi kita akan raya plak. Di waktu ini kita sedang menanti dan menghitung malam lailatulqadar la plak kan? Ari ni last day bersekolah..so, berhati2 dijalanraya pada yang berpusu2 nak balik kampung ari ni ye.

Sebelum mak share citer ni, mak harap niat mak ni tidak disalahertikan! Bukan niat untuk riak, apatah lagi nak menunjuk2. Cuma, mak nak share apa yang mak buat ari ni acually.  Aktiviti yang dah 1 bulan mak tinggalkan sebenarnya. Biasanya setiap ari Jumaat, mak suka bersedekah sarapan di kantin untuk anak2 murid nih. Tapi, sebulan ni kan kita berpuasa..so terhenti la jap aktiviti mak tu.








Ingat tak lagi entry mak sebelum ni mak berniat nak sedekah kalau semua urusan mak selesai? Berjuta2 lemon masalah mak sbnrnya cuma yang mana dah 'selamat & selesai',harus lah mak bayar niat mak tu. Lgpun, dek kerana ari ni last day bersekolah, so mak teruskan ajelah memanjangkan lagi rezeki yang mak ada pada anak2 yatim di sekolah anak2 mak plak. Sebab, bagi mak la kan..sedekah untuk anak2 ni lebih memuaskan ati mak. Anak2 kecil nih, hatinya suci..doakan mudah diperkenankan Allah. Dan, mereka sangat2 menghargai pemberian kita. Sampai bila2 dia akan ingat budi kita. Kalau mak belanja kawan2 mak makan, ye..itupun dikira sedekah but kita tak tahu..niat baik kita tu dihargai atau tidak. Silap2 ari bulan, kita dikatakan riak la plak..Hati manusia kan..Lagipun, mak puas ati sangat2 bila tengok air muka anak2 yatim nih hepi!!

Untuk melunaskan niat mak, mak dapatkan bantuan guru2 sekolah ini untuk senaraikan nama2 mereka dan mak panjangkan rezeki nih. Senang je kerja mak..hiks..Tahu2 je, 20 orang anak yatim yang akan terima sedekah ni. Prepare duit tu dalam sampul semalam, ari ni terus je bagi.  Ikutkan ati, mak tak nak serahkan sendiri tapi dipaksa oleh guru2 ni. Yang ramai2 tu guru2nya lah!  Kadang kita ni memang terlepas pandang pada mereka. Bulan Ramadhan & Syawal ni lah baru mencurah2 rezeki pada diorang sedangkan terpikir tak kita..10 bulan lagi tu?? Mereka dihargai dan diingati tak oleh kita yang sempurna dan mewah ni? 

Sedekah tu tidaklah sebanyak mana dan mak juga maklum yang sedekah tu tak akan mampu gantikan kesepian sebab kehilangan tempat bergantung. Apapun, harapan mak agar anak2 ini akan bergembira menyambut kedatangan syawal ini. Amin...


32 Nak Cakap Jugak??:

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

alhamdulillah..sam2lah kita berbagi rezeki dengan orang2 yang memerlukan untuk meningkatkan lagi ibadah kita dalam bulan puasa ni:)

apatah lagi dengan anak2 kecil yang masih suci dr sebarang dosa. Pasti mereka mendoakan kita lebih dr kita bagi pd mereka...

salam ziarah blog mak.

mr.curly said...

uihhh moge Allah murahkn lg rejeki mak blipat2 gande dunia akhirat(wlaupun kite xharapkn balasan).. tp jgn lupe tuk ceq skali noo.. hehe

Lagenda said...

@FIFIEY LYCHEE MARATION Betul! Salam ziarah too.

Lagenda said...

@mr.curly Amin..mai dtg umah kolek duit raya nih!

Sharinginfoz said...

alhamdulillah, baguslah semoga diberkati oleh Allah dan ianya dijadikan semangat untuk org lain bersedekah juga terutamanya di bulan yang mulia ini

Lagenda said...

@Sharinginfoz Alhamdulillah rezeki kita kan bukan utk kita seorang je

Melati Qistyna's Mummy said...

makkk, sedey la bc n3 mak neh...huhu. smg ngn pemberian tu sedikitsebyk menggembirakan dorg, mmg duit bkn penggantinyer.. tp atleast biar dorg tau, msh ade yg syggg....[leleh airmate den mak bc n3 neh... :(]

Lagenda said...

@Melati Qistyna's Mummy Sedih?? Sensentap la qiss..Yup. Semoga depa hepi dgn pemberian tu

Huda Engku said...

kipidap mak!

orang yg bersedekah ni Allah akan gantikan balik apa yg disedekahkan tu dgn rezeki lain, tak semestinya dlm bentuk wang ringgit aje.. kebahagaiaan hidup pun rezeki :)
anak2 yg baik pun rezeki :)
apa2 pun semoga rezeki mak melimpah ruah ye

Unknown said...

mulianya ati mak.. xrmai skang neh yg ingt kesusahan n ksedihan owg len
biar la pe owg nk kate jnji niat iklas.. sokong mak
thniah2 :)

Leyha said...

Alhamdulillah. moga sedekah itu memberi sinar dan kegembiraan pada anak2 yatim tu~

Zezebel said...

Salam kenal dan selamat berpuasa.
Saya pun bersedekah buat moreh bagi kat anak-anak yatim di tempat saya. Rasa lebih senang kalau kita yang urus sendiri kan?

ellen said...

Mak.....ellen terharu sangat2 dan bangga kenal ngan mak yang punya hati budi yang baik dan ikhlas spt ni...semoga mak di rahmati dan diberikan lagi rezeki yang melimpah2..perkara spt ni menyedarkan ellen supaya tidak leka dengan apa yang kita ada.

Thanks Mak untuk sharing yang begitu indah dan bermakna buat ellen yang baru mau mengenali erti hidup yang sebenar..

Sayang mak...mai Mak...hug hug...isk isk...

Cikgu Dahlia said...

Mak, nak wet raya gak!
DaHLia anak yatim..huhuh

ASSOYFINGER67 said...

baju kurong memang sesuai untk kao...

Lagenda said...

@Huda Engku Ye betul..Amin!

Lagenda said...

@miszTERRA_SF_ X adalah syg..sumbangan kecil je. Maseh!!

Lagenda said...

@-haLi3isa a.k.a L3ha, MY- Yup...amin!

Lagenda said...

@Zezebel Salam prkenalan too.

Betul..lbh senang dan kepuasan tu lbh terasa!

Lagenda said...

@ellenThanks ellen! Jgn la ckp mcm ni..mak terharu sgt2 ni. Mak ni cuma manusia biasa je ellen. Ada kelebihan but bnyk kekurangan!

No prob..bkn niat mak nk menunjuk. Cuma nak share sweet moment je

Luv u too..meh hug2..kiss2..Muaaaah!!

Lagenda said...

@DaHLia Buleh..meh la dtg umah! Takziah buat Dahlia atas kehilangan ya

Lagenda said...

@ASSOYFINGER67 Maseh..adess!! Mak paham apa maksud kao soy!! Mak got it but later2 ye..Hiks

Unknown said...

semoga mak dimurahkn lai rezeki:)

Lagenda said...

@shark Insyaallah..Amin!

Gen Fujita said...

semoga menjadi contoh teladan

JMR said...

terbaek lah mak..bangga+terharu tengok mak wat amal gini..semoga hidop mak sefamili terus bahgia dan dirahmatiNya..amin...~:-)

Lagenda said...

@Gen FujitaInsyaallah..mudah2an.

Lagenda said...

@J.M.R Maseh! Amin..dan tq atas doa tu

Kay Huliana said...

Mak, nak duit ghaye.. hehe
Semuga ALLAH limpahkan lagi rezeki tok mak sekeluarga...
MAk!!!!! baju purple tu.. i loike it!! he!

Lagenda said...

@Kay Huliana Amin..tq atas doa tu kay. Like it? Tq..

Cik Bucken said...

LONG LIVE MAK!! MURAH REZKI...SYAHDU JE TGK PIC2 TU...:(

Lagenda said...

@Cik Bucken Amin..A'a. Syian depa kan?

Followers